TUS – Trening umiejętności społecznych

TUS

Czym jest TUS?

Trening Umiejętności Społecznych nazywany zajęciami TUS, to zajęcia dla dzieci, które nie zawsze potrafią odnaleźć się w relacjach z rówieśnikami w trakcie codziennych spotkań, nauki i zabawy. Mogą tez mieć problemy z radzeniem sobie z własnymi emocjami. 

Dla kogo jest Trening Umiejętności Społecznych?

TUS skierowany jest dla dzieci przeżywających trudności w relacjach, ale nie tylko. Również dla dzieci które są nieśmiałe czy wycofane, mają trudności w relacjach z rówieśnikami, chcą lepiej rozumieć emocje, czy nauczyć się współpracować.

Uczestnikami mogą być zarówno dzieci, które mają trudność w rozumieniu relacji społecznych, nie potrafią rozwiązywać konfliktów, radzić sobie z porażką, przestrzegać zasad i granic, mają trudność z czekaniem na swoją kolej, kontrolowaniem złości, nie zawsze wiedzą jak zachować się adekwatnie do sytuacji.

Trening szczególnie jest polecany dzieciom z zaburzeniami zachowania, a także dla dzieci lękliwych, nieśmiałych i wycofanych.

 

Jak wyglądają zajęcia?

Trening Umiejętności Społecznych jest to cykl regularnych spotkań, które odbywają się raz w tygodniu w tej samej grupie uczestników. To właśnie dzięki tej samej grupie uczestników oraz systematyczności zajęć dzieci mają możliwość rozwijania swoich umiejętności społecznych w poczuciu pełnym bezpieczeństwa i zaufania.

Zajęcia są prowadzone przez trenera TUS w małych grupach ( ok.5 osób) i opierają się na stałej strukturze, która pomaga dzieciom czuć się bezpiecznie:

8 kluczowych obszarów rozwijanych na TUS

  1. Emocje – obszar, w którym skupiamy się na pracy nad rozpoznawaniem swoich stanów emocjonalnych, radzeniem sobie z własnymi emocjami, rozpoznawaniem emocji u innych oraz nad konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z emocjami innych osób.
  2. Normy społeczne – w tym obszarze skupiamy się na rozumieniu i ćwiczeniu norm grzecznościowych, czekaniu na swoją kolej, idei tego, że różne zasady panują w różnych miejscach oraz pokazaniu i przeanalizowaniu zasad interakcji z rówieśnikami.
  3. Komunikacja interpersonalna – skupiamy się na rozwijaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych (inicjowanie kontaktu, prowadzenie konwersacji oraz rozwijanie umiejętności opowiadania), komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz problemach w komunikacji.
  4. Rozwijanie teorii umysłu – praca polega na rozwijaniu perspektywy drugiej osoby oraz rozumienia jej zachowania. Ten obszar jest również powiązany z empatią. To nad czym pracujemy, to m.in.: zauważanie innych, rozwijanie wyobraźni, rozumienie perspektywy innej osoby.
  5. Samowiedza i samoświadomość – Obszar związany z rozwijaniem samooceny. Samowiedza i samoświadomość jako obszar kompetencji, w której skład wchodzą samoopis i autoprezentacja, rozwijanie własnego potencjału, podobieństwa i różnice pomiędzy ludźmi
  6. Asertywność – skupiamy się na pokazywaniu i uświadamianiu różnic pomiędzy postawami: asertywną, agresywną i uległą oraz zwiększaniu świadomości własnej przestrzeni osobistej (granic fizycznych i psychologicznych) uczestników, a także świadomości granic innych osób.
  7. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych – uczestnicy mają okazję zrozumienia czym jest stres i nauczenia się z nim radzić.
  8. Współpraca – Gry, zabawy i ćwiczenia budujące poczucie wspólnoty, pomagające tworzyć relacje i nawiązywanie kontaktów interpersonalnych.

Tematyka zajęć jest dostosowana do preferencji i trudności uczestników.

Dlaczego warto zapisać dziecko na TUS?

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) pomaga dzieciom rozwijać kompetencje niezbędne do budowania relacji i radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Na zajęciach dzieci uczą się, jak rozpoznawać i wyrażać emocje, komunikować się z innymi oraz współpracować w grupie. Regularne uczestnictwo wzmacnia ich pewność siebie i uczy asertywności, co pomaga w relacjach z rówieśnikami. Dzięki ćwiczeniom opartym na zabawie dzieci szybciej przyswajają nowe umiejętności i chętniej je wykorzystują. Stała struktura zajęć daje im poczucie bezpieczeństwa