Zajęcia
– zajęcia realizujące podstawę programową wychowania przedszkolnego
– język angielski – codziennie
– warsztaty z logopedą (profilaktyka logopedyczna)
– warsztaty korekcyjno-kompensacyjne z nauczycielem terapeutą pedagogicznym
– zajęcia artystyczno-plastyczne
– historia sztuki dla najmłodszych – realizacja autorskiego programu edukacyjnego „W Krainie Sztuki”
– gimnastyka ogólnorozwojowa
– zajęcia ruchowe w sali sensorycznej
– zajęcia muzyczne
– kulturoznawstwo
– bajkoterapia
– seminarium ciekawskiego przedszkolaka, czyli odpowiedzi na pytania skąd się bierze śnieg, dlaczego sól jest słona a trawa zielona
– cykl spotkań – poznajemy ciekawe zawody
– comiesięczne spotkania z teatrem i bajkami – Studio Małych Form Teatralnych Art.-Re
– arterapia – od września 2025
– nasze Przedszkolaki uczą się udzielać pierwszej pomocy.
– doświadczenia naukowe
– dyniowa impreza
– Beniaminkowe Andrzejki
– śpiewane zajęcia z języka angielskiego.
– nauka poprzez świetną zabawę
– bajkowa impreza
ZAJĘCIA DODATKOWE:
– TUS (trening umiejętności społecznych)
– robotyka
– taniec
– judo
– rytmika
– „drużyna kangura” – zajęcia ruchowe z piłkami
Organizujemy też wiele innych atrakcji: dogoterapię, kursy pierwszej pomoc dla dzieci, ceramikę, warsztaty robienia mydełek, dekoracyjnych świec dla mamy lub babci, czerpania papieru, warsztaty obejmujące pierwsze doświadczenia naukowe, Animalia – poznawanie świata mrówek, egzotycznych motyli ( swobodnie latających po przedszkolu), Sowy – sokoły – jastrzębie: zajęcia o ptakach, wizyty pana strażaka, pana ze straży miejskiej, pszczelarza…itp.
2 razy w roku jeździmy na wycieczki – jesienią oraz późną wiosną!
Historia Sztuki
„W Krainie Sztuki”
czyli jak rozwijać ekspresję twórczą dzieci
Sztuka dla niektórych dzieci może być terapią, dla innych – realizowaniem siebie i rozwijaniem talentów, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą. Poznawanie dzieł znanych artystów umożliwia dzieciom wejście w świat historii sztuki, inspiruje je do tworzenia i rozwijania własnej wyobraźni twórczej. Wprowadzenie dzieci w świat dawnych i obecnych przeżyć estetycznych, zmniejszenie dystansu pomiędzy dziełem sztuki a małym odbiorcą, to jedno z zadań wychowania estetycznego.
Każda epoka wypracowała swój własny, niepowtarzalny i oryginalny styl tworzenia. W każdej żyli i tworzyli artyści, którzy pozostawili po sobie ogrom dorobku plastycznego w postaci dzieł malarskich, rzeźbiarskich, architektonicznych. Należy zachęcać dzieci, aby czerpały z tej sztuki inspiracje dla własnych prac.
Celem owych zajęć jest rozwój umiejętności plastycznych dzieci inspirowany wybranymi dziełami znanych artystów, tworzących od starożytności do czasów nowożytnych. Poznanie historii sztuki, dzieł tworzonych w różnych okresach, sposobów malowania, zmiany stylów tworzenia to nieodzowne elementy zajęć z dziećmi, będące wstępem do tworzenia przez nich własnych prac.
Zadaniem tych zajęć, oprócz poznania wybranych elementów historii sztuki, jest nauczenie dzieci patrzenia na otaczający świat poprzez pryzmat kształtów i kolorów, kresek i plam, uczynienie małego dziecka aktywnym, wrażliwym i otwartym. Ważne jest, aby prace plastyczne wykonywane przez dzieci pozwoliły im odczuć sukces, który wzmocni poczucie własnej wartości i zmotywuje do dalszej pracy.
Autorką programu – historia sztuki w przedszkolu: „W krainie sztuki” jest pani Andżelika Madej, mgr sztuk pięknych oraz pedagog (specjalizacja: pedagogika przedszkolna), absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Dzięki niej, Przedszkolaki w ciekawy i interesujący sposób poznają i aktywnie uczestniczą w podróży historyczno-kulturalnej od początków ludzkości aż po sztukę współczesną.
Wszystkie dzieci z dużym skupieniem słuchają opowieści pani Andżeliki, samodzielnie tworzą dzieła na przykładzie wielkich mistrzów i finalnie dumnie prezentują prace na wystawie. Z uśmiechem słuchamy jak dzieci ubierając się w szatni, wprowadzają po takich zajęciach swoich rodziców np. w tajemnice impresjonizmu… ;).
Kulturoznawstwo
Jego głównym celem jest poznanie ciekawych miejsc i zwyczajów ludzi, którzy tam żyją – jak mieszkają, jak się ubierają, jak brzmi ich język, czym się zajmują, jakie są ich narodowe potrawy, jakiej słuchają muzyki, jak wyglądają ich narodowe tańce.
Zabierzemy dzieci w piękną podróż po wybranych krajach w Europie i na innych kontynetach. Dzięki temu nasze przedszkolaki otworzą się na otaczający świat, na to co nowe, inne i nieznane. Każdy miesiąc kalendarzowy będzie związany z innym miejscem i poznawaniem kultury żyjących tam równieśników i ich rodzin.
Nasze zajęcia dostarczą nowej wiedzy oraz zainspirują do przeżywania, odkrywania i działania.
TUS
Czym jest TUS?
Trening Umiejętności Społecznych nazywany zajęciami TUS, to zajęcia dla dzieci, które nie zawsze potrafią odnaleźć się w relacjach z rówieśnikami w trakcie codziennych spotkań, nauki i zabawy. Mogą tez mieć problemy z radzeniem sobie z własnymi emocjami.
Dla kogo jest Trening Umiejętności Społecznych?
TUS skierowany jest dla dzieci przeżywających trudności w relacjach, ale nie tylko. Również dla dzieci które są nieśmiałe czy wycofane, mają trudności w relacjach z rówieśnikami, chcą lepiej rozumieć emocje, czy nauczyć się współpracować.
Uczestnikami mogą być zarówno dzieci, które mają trudność w rozumieniu relacji społecznych, nie potrafią rozwiązywać konfliktów, radzić sobie z porażką, przestrzegać zasad i granic, mają trudność z czekaniem na swoją kolej, kontrolowaniem złości, nie zawsze wiedzą jak zachować się adekwatnie do sytuacji.
Trening szczególnie jest polecany dzieciom z zaburzeniami zachowania, a także dla dzieci lękliwych, nieśmiałych i wycofanych.
Jak wyglądają zajęcia?
Trening Umiejętności Społecznych jest to cykl regularnych spotkań, które odbywają się raz w tygodniu w tej samej grupie uczestników. To właśnie dzięki tej samej grupie uczestników oraz systematyczności zajęć dzieci mają możliwość rozwijania swoich umiejętności społecznych w poczuciu pełnym bezpieczeństwa i zaufania.
Zajęcia są prowadzone przez trenera TUS w małych grupach ( ok.5 osób) i opierają się na stałej strukturze, która pomaga dzieciom czuć się bezpiecznie:
8 kluczowych obszarów rozwijanych na TUS
- Emocje – obszar, w którym skupiamy się na pracy nad rozpoznawaniem swoich stanów emocjonalnych, radzeniem sobie z własnymi emocjami, rozpoznawaniem emocji u innych oraz nad konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z emocjami innych osób.
- Normy społeczne – w tym obszarze skupiamy się na rozumieniu i ćwiczeniu norm grzecznościowych, czekaniu na swoją kolej, idei tego, że różne zasady panują w różnych miejscach oraz pokazaniu i przeanalizowaniu zasad interakcji z rówieśnikami.
- Komunikacja interpersonalna – skupiamy się na rozwijaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych (inicjowanie kontaktu, prowadzenie konwersacji oraz rozwijanie umiejętności opowiadania), komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz problemach w komunikacji.
- Rozwijanie teorii umysłu – praca polega na rozwijaniu perspektywy drugiej osoby oraz rozumienia jej zachowania. Ten obszar jest również powiązany z empatią. To nad czym pracujemy, to m.in.: zauważanie innych, rozwijanie wyobraźni, rozumienie perspektywy innej osoby.
- Samowiedza i samoświadomość – Obszar związany z rozwijaniem samooceny. Samowiedza i samoświadomość jako obszar kompetencji, w której skład wchodzą samoopis i autoprezentacja, rozwijanie własnego potencjału, podobieństwa i różnice pomiędzy ludźmi
- Asertywność – skupiamy się na pokazywaniu i uświadamianiu różnic pomiędzy postawami: asertywną, agresywną i uległą oraz zwiększaniu świadomości własnej przestrzeni osobistej (granic fizycznych i psychologicznych) uczestników, a także świadomości granic innych osób.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych – uczestnicy mają okazję zrozumienia czym jest stres i nauczenia się z nim radzić.
- Współpraca – Gry, zabawy i ćwiczenia budujące poczucie wspólnoty, pomagające tworzyć relacje i nawiązywanie kontaktów interpersonalnych.
Tematyka zajęć jest dostosowana do preferencji i trudności uczestników.
Dlaczego warto zapisać dziecko na TUS?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) pomaga dzieciom rozwijać kompetencje niezbędne do budowania relacji i radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Na zajęciach dzieci uczą się, jak rozpoznawać i wyrażać emocje, komunikować się z innymi oraz współpracować w grupie. Regularne uczestnictwo wzmacnia ich pewność siebie i uczy asertywności, co pomaga w relacjach z rówieśnikami. Dzięki ćwiczeniom opartym na zabawie dzieci szybciej przyswajają nowe umiejętności i chętniej je wykorzystują. Stała struktura zajęć daje im poczucie bezpieczeństwa
Bajkoterapia
Bajkoterapia to – mówiąc najprościej – terapia przez bajki.
Wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym (i nie tylko) lubią ich słuchać. Czytając określone bajki można dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych, takich jak np. lęk przed ciemnością, zwierzętami, wizytą u lekarza lub pierwszymi dniami w przedszkolu.
Bajkoterapia to także doskonała metoda relaksacyjna. Odpowiednio dobrane i opowiedziane albo przeczytane historie mogą doskonale wyciszyć, np. przed popołudniową drzemką lub wieczornym snem, po dniu pełnym wrażeń i zabawy.