Warsztaty terapeutyczne (korekcyjno-kompensacyjne)

prowadzone przez nauczyciela terapeutę pedagogicznego

 

Zajęcia te to specjalistyczna forma terapii pedagogicznej, która ma na celu rozwój oraz optymalne usprawnienie psychofizyczne i społeczne dziecka, prowadzące do poprawy funkcjonowania w codziennym życiu oraz stwarzanie sytuacji umożliwiających dziecku osiąganie sukcesów, co stopniowo podnosi jego motywację i samodzielność w procesie uczenia się.
 
Zajęcia ukierunkowane są na usprawnienie funkcji zaburzonych (korekcja) oraz na wspomaganie funkcji dobrze się rozwijających (kompensacja), które mogą być wsparciem dla funkcji zaburzonych lub w razie potrzeby je zastąpić. Pomagają w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności oraz umożliwiają dziecku prawidłowe funkcjonowanie w grupie, dzięki wspieraniu jego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego. Ważnym elementem jest również budowanie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości.
 
Tematyka naszych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, będzie obejmować:
1. Rozwój mowy i języka
– ćwiczenia logopedyczne i artykulacyjne – zabawy z językiem, ćwiczenia dmuchania, naśladowanie dźwięków, gimnastyka buzi i języka.
– zabawy słowne i naśladowcze – rymowanki, powtarzanie słów, zabawy w „echo”, naśladowanie odgłosów zwierząt.
 – rozwijanie słownictwa czynnego i biernego – nauka nowych słów przez obrazki, gry w skojarzenia, opowiadanie historyjek.
Cel: Rozwijanie płynności mowy, poprawa artykulacji i bogacenie słownictwa.
  
2. Umiejętności motoryczne
– ćwiczenia motoryki dużej – skakanie, bieganie, balansowanie na jednej nodze, zabawy z piłką, tory przeszkód.
– ćwiczenia motoryki małej – wycinanie nożyczkami, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików, malowanie farbami
Cel: Wzmacnianie sprawności ruchowej, poprawa koordynacji i precyzji ruchów.
 
3. Rozwój społeczny i emocjonalny
– zabawy integracyjne w grupie – wspólne zabawy z chustą animacyjną, budowanie z klocków, gry zespołowe.
– rozpoznawanie i nazywanie emocji – praca z obrazkami, odgrywanie scenek, nauka mimiki twarzy.
– budowanie relacji i współpracy – zabawy w parach, pomaganie sobie nawzajem, dzielenie się zabawkami.
Cel: Nauka empatii, integracja z grupą i rozwijanie umiejętności społecznych. 
  
4. Umiejętności poznawcze
– ćwiczenia pamięci i koncentracji – memory, zabawy w „co zniknęło?”, układanie historyjek.
– rozpoznawanie kolorów, kształtów i liczb – dopasowywanie figur, układanie klocków według koloru i wielkości.
– zabawy edukacyjne rozwijające logiczne myślenie – puzzle, sortery, układanki i gry logiczne.
Cel: Wzmacnianie pamięci, logicznego myślenia i umiejętności analizy.
 
5. Przygotowanie do nauki czytania i pisania
– ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie szlaczków, obrysowywanie liter, pisanie po śladzie.
– śledzenie wzorów i szlaczków – łączenie kropek, odwzorowywanie prostych rysunków.
– łączenie kropek, pisanie po śladzie – zabawy w „tajemnicze literki”, rysowanie palcem po piasku.
Cel: Przygotowanie do nauki pisania i czytania, rozwijanie precyzji ruchów dłoni.
 
6. Samodzielność
– ćwiczenia w zakresie samoobsługi – ubieranie i rozbieranie, zapinanie guzików, wiązanie butów.
– nauka planowania i organizacji zabawy – sprzątanie po zabawie, układanie klocków według kategorii.
Cel: Kształtowanie samodzielności w codziennych czynnościach.
  
7. Zdolności percepcyjne
– rozwijanie percepcji wzrokowej – dopasowywanie obrazków, znajdowanie różnic, układanie puzzli.
– ćwiczenia percepcji słuchowej – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, gra na instrumentach, zabawy rytmiczne.
Cel: Wzmacnianie spostrzegawczości i uwagi na bodźce wzrokowe oraz słuchowe.
 
8. Rozwój sensoryczny
– zabawy z materiałami o różnych fakturach – dotykanie kaszy, piasku, ryżu, szorstkich i miękkich materiałów.
– ścieżki sensoryczne – chodzenie po piasku, wyczuwanie różnych powierzchni bosymi stopami.
– malowanie palcami – zabawy farbami, masami plastycznymi.
Cel: Rozwijanie wrażliwości sensorycznej, stymulowanie zmysłów dziecka.  
  
9. Zachowanie i dyscyplina
– nauka przestrzegania zasad i norm społecznych – gry z zasadami, kolejność w zabawie, stosowanie się do reguł.
– ćwiczenia uwagi i cierpliwości – układanie puzzli, gry planszowe, nauka czekania na swoją kolej.
Cel: Kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad i rozwijanie cierpliwości.
 
10. Usprawnienie w podstawach nauki i matematyki
– liczenie i dopasowywanie ilości do liczby – zabawy z klockami, układanie koralików.
– układanie wzorów i sekwencji – powtarzanie schematów, sortowanie przedmiotów według kolejności.
– zabawy z klockami, układankami i puzzlami – rozwijanie logicznego myślenia i nauka rozwiązywania problemów.
Cel: Wzmacnianie podstawowych umiejętności matematycznych i logicznych.