Adaptacja

Co czują Dzieci i Rodzice?

Mały przedszkolak, który musi zmierzyć się z nowym, nieznanym mu środowiskiem, opiekunami i poznać obowiązujące w przedszkolu zasady może reagować na zmiany lękiem. Rozstanie z mamą i tatą, szczególnie jeśli pierwsze lata życia dziecko spędziło w domu tylko z nimi, owocuje poczuciem zagrożenia. W tym pierwszym okresie adaptacji do przedszkola musi zostać zaspokojona jedna z podstawowych potrzeb dziecka – potrzeba bezpieczeństwa.

Jak przetrwać pierwsze rozstania? (BARDZO WAŻNE)

1. To, co warto zrobić przede wszystkim, to zaakceptować wszystkie te emocje. Zarówno te, które występują po stronie Rodziców, jak i dziecka.

2. Warto na spokojnie przeanalizować sytuację i powiedzieć sobie: teraz czas dać maluchowi pójść odkrywać świat. Nie da się chronić malucha pod rodzicielskimi skrzydłami w nieskończoność. Przedszkole pomoże mu uczyć się żyć w społeczeństwie. Zadaniem rodziców jest wspieranie dziecka w tym, by wzrastało w samodzielności. Teraz, kiedy decyzja zapadła, niepewność Rodziców, wahanie będą tylko utrudniać sytuację. Dzieci doskonale odczytują niewerbalne komunikaty. Niepewność mamy i taty czy wszystko jest w porządku, będzie powodowała u dziecka jeszcze większy brak poczucia bezpieczeństwa.

3. Nie chodzi o to, by ukrywać przed dzieckiem swoje emocje, ale by starać się mieć nad nimi kontrolę i wyrażać je w taki sposób, który będzie niósł wsparcie i spokój. Gdy dziecko mówi, że nie chce zostać w przedszkolu (która mama tego nie słyszała?) można powiedzieć: „Ja też nie lubię się z Tobą rozstawać. Teraz każde z nas pójdzie do swoich zajęć, ale później znowu się spotkamy!”. Albo: „Mi też jest dzisiaj ciężko się z Tobą rozstać. To normalne, tak zawsze jest na początku. Niedługo oboje się przyzwyczaimy.” Kluczem jest to, by nie negować uczuć dziecka, ale mówić o nich, wyrażać dla nich akceptację i proponować wspólne sposoby na rozwiązanie problemu.

4. Nie powinno się zbyt długo przeciągać rozstania. Zawsze trzeba pamiętać o czułym pożegnaniu, być może buziaku lub uścisku. Szczególnie na początku warto każdorazowo dodawać zapewnienie, że się po dziecko wróci. Podczas pożegnania nie powinno się okazywać zawahania, zwlekać. Zbyt długie i wylewne sceny pożegnania upewniają tylko dziecko w przekonaniu, że przedszkole jest złym miejscem. Bardzo pomocny będzie stały rytuał pożegnania, powtarzany codziennie w ten sam sposób (niektórzy rodzice robią śmieszne miny, inni machają przez szybkę, albo przybijają z dzieckiem piątkę). Wychodzenie bez pożegnania w chwili dziecięcej nieuwagi nie jest dobrym pomysłem – może sprawić, że dziecko poczuje się opuszczone.

TYDZIEŃ ADAPTACYJNY DLA WSZYSTKICH NOWYCH BENIAMINKÓW

Na każde Dziecko będzie czekała szafka, opisana imieniem i nazwiskiem oraz oznaczona kolorowym znaczkiem.

Jeżeli to tylko możliwe sugerujemy, aby przez pierwsze trzy dni odbierać Maluchy najpóźniej około godziny 12.45, czyli po obiedzie. Ułatwi to adaptację dzieci, zapobiegnie tęsknocie za domem i najbliższymi osobami, wzmocni poczucie bezpieczeństwa oraz świadomość, że „Rodzice mnie tu nie zostawią – zawsze po mnie wrócą”.

W tych (czasami trudnych dla całej Rodziny) dniach będziemy z Rodzicami w kontakcie telefonicznym. Jeżeli pojawi się sytuacja kryzysowa budząca duże emocje u Dziecka (np. intensywny płacz), będziemy o tym informować telefonicznie i indywidualnie ustalać sposób postępowania — tak, aby jak najbardziej ułatwić maluchowi pierwsze dni w nowym miejscu.

Wszyscy prosimy, aby się nie denerwować. Zdenerwowanie i stres dorosłych udziela się Przedszkolakom.

NAJWAŻNIEJSZE – ZAWSZE TRZEBA WRÓCIĆ NASTĘPNEGO DNIA DO PRZEDSZKOLA, JAK JEST TRUDNO TO TYLKO NA GODZINĘ.

SZYBKO SIĘ POŻEGNAĆ I ZOSTAWIĆ PRZEDSZKOLAKA POD OPIEKĄ WYCHOWAWCÓW.
 

PROSZĘ NIE PRZEDŁUŻAĆ ROZSTANIA W SZATNI I ZWIĄZANYCH Z TYM EMOCJI.

Prosimy o zgłaszanie Wychowawcom sytuacji problemowych, swoich wątpliwości, czy też tego, co budzi u Państwa niepokój.

Bardzo ułatwi nam to wzajemną komunikację. Wychowawcy wszystko wyjaśnią i wytłumaczą, dlaczego w danych sytuacjach musimy postępować w konkretny sposób. Im szybciej, poinformują nas Państwo o swoich dylematach, tym szybciej wytłumaczymy konkretne procedury i sytuacje.