
Historia sztuki w przedszkolu,
czyli jak rozwijać ekspresję twórczą dzieci
Sztuka dla niektórych dzieci może być terapią, dla innych – realizowaniem siebie i rozwijaniem talentów, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą. Poznawanie dzieł znanych artystów umożliwia dzieciom wejście w świat historii sztuki, inspiruje je do tworzenia i rozwijania własnej wyobraźni twórczej. Wprowadzenie dzieci w świat dawnych i obecnych przeżyć estetycznych, zmniejszenie dystansu pomiędzy dziełem sztuki a małym odbiorcą, to jedno z zadań wychowania estetycznego.
Każda epoka wypracowała swój własny, niepowtarzalny i oryginalny styl tworzenia. W każdej żyli i tworzyli artyści, którzy pozostawili po sobie ogrom dorobku plastycznego w postaci dzieł malarskich, rzeźbiarskich, architektonicznych. Należy zachęcać dzieci, aby czerpały z tej sztuki inspiracje dla własnych prac.
Celem owych zajęć jest rozwój umiejętności plastycznych dzieci inspirowany wybranymi dziełami znanych artystów, tworzących od starożytności do czasów nowożytnych. Poznanie historii sztuki, dzieł tworzonych w różnych okresach, sposobów malowania, zmiany stylów tworzenia to nieodzowne elementy zajęć z dziećmi, będące wstępem do tworzenia przez nich własnych prac.
Zadaniem tych zajęć, oprócz poznania wybranych elementów historii sztuki, jest nauczenie dzieci patrzenia na otaczający świat poprzez pryzmat kształtów i kolorów, kresek i plam, uczynienie małego dziecka aktywnym, wrażliwym i otwartym. Ważne jest, aby prace plastyczne wykonywane przez dzieci pozwoliły im odczuć sukces, który wzmocni poczucie własnej wartości i zmotywuje do dalszej pracy.
Autorką programu – historia sztuki w przedszkolu: “W krainie sztuki” jest pani Andżelika Madej, mgr sztuk pięknych oraz pedagog (specjalizacja: pedagogika przedszkolna), absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Dzięki niej, Przedszkolaki w ciekawy i interesujący sposób poznają i aktywnie uczestniczą w podróży historyczno-kulturalnej od początków ludzkości aż po sztukę współczesną.
Wszystkie dzieci z dużym skupieniem słuchają opowieści pani Andżeliki, samodzielnie tworzą dzieła na przykładzie wielkich mistrzów i finalnie dumnie prezentują prace na wystawie. Z uśmiechem słuchamy jak dzieci ubierając się w szatni, wprowadzają po takich zajęciach swoich rodziców np. w tajemnice impresjonizmu… ;).
|
HISTORIA SZTUKI – TEMATY 2025/2026 |
|
|
WRZESIEŃ |
„PODRÓŻ W CZASIE – MALARSTWO JASKINIOWE (Jaskinia Lascaux)” (prehistoria) |
|
PAZDZIERNIK |
„NIKE Z SAMOTRAKI” – jesteśmy rzeźbiarzami (szt. starożytna) |
|
LISTOPAD |
„WAZY GRECKIE” – starożytne naczynia (szt. starożytna) |
|
GRUDZIEŃ |
„OWOCOWE PORTRETY” – Giuseppe Arcimboldo (szt. średniowiecza) |
|
STYCZEŃ |
„PEJZAŻOWO” – William Turner – impresjonizm (szt. nowożytna) |
|
LUTY |
„PUENTYLIZM I KROPKA” – Georges Seurat (szt. nowożytna) |
|
MARZEC |
„NA JAPOŃSKIM MOSTKU” – Claude Monet (szt. nowożytna) |
|
KWIECIEŃ |
„CZTERY PORY ROKU WEDŁUG ALFONSA MUCHY” (szt. nowożytna) |
|
MAJ |
„TWORZYMY FROTAŻ” – Max Ernst (szt. współczesna) |
|
CZERWIEC |
„CO TO JEST DYPTYK?” – Andy Warhol (szt. współczesna) |